كويد ميتواند حجم مغز را كاهش دهد

دانشمندان می گویند آسیب در درجه اول بر بافت مغز مرتبط با حافظه و بویایی تأثیر می گذارد

مغز
مغز

بر اساس مطالعه‌ای که در دانشگاه آکسفورد در روز دوشنبه منتشر شد، کووید-19 می‌تواند باعث انقباض مغز و آسیب بافتی شود، به طوری که برخی از بیماران سه برابر بیشتر از افرادی که به این ویروس مبتلا نشده‌اند، انحطاط مغزی را تجربه می‌کنند.

این مطالعه شامل 785 شرکت‌کننده بریتانیایی بین 51 تا 81 سال بود که همگی دو اسکن مغزی با فاصله تقریباً سه سال داشتند. 401 نفر از این شرکت‌کنندگان به نوع آلفای کووید-19 آلوده شدند و حدود چهار ماه پس از تشخیص، دومین اسکن مغز خود را دریافت کردند.

این بیماران کووید به طور متوسط ​​0.7 درصد از حجم مغز را در نواحی مربوط به بویایی در مقایسه با افرادی که به ویروس مبتلا نشده بودند، از دست دادند. به طور متوسط، این نواحی در افراد میانسال و سالمندان به ترتیب بین 0.2 تا 0.3 درصد در سال کوچک می‌شوند، به این معنی که افراد مبتلا به کووید-19 ممکن است سه برابر نرخ طبیعی انحطاط مغزی را تجربه کرده باشند.

آنهایی که مبتلا به کووید-19 بودند نیز برای تکمیل تست های شناختی زمان بیشتری طول کشید، در حالی که تعداد کمی از بیماران در این مطالعه که در بیمارستان بستری شده بودند، کاهش بیشتری در ماده خاکستری و کاهش بارزتر شناختی را تجربه کردند.

آسیب در قشر اوربیتوفرونتال و شکنج پاراهیپوکامپ – دو ناحیه از مغز که نقش کلیدی در رمزگذاری و بازیابی حافظه دارند – بیماران کووید مشاهده شد و کاهش جهانی در حجم مغز نیز ثبت شد.

این یافته ها می تواند شواهد حکایتی مبنی بر ماندگاری «مه مغزی» پس از عفونت را تأیید کند، اما نشان نمی دهد که این آسیب دائمی است. به همین ترتیب دانشمندان هشدار داده اند که هنوز مشخص نیست که آیا آسیب به این مناطق رمزگذاری کننده حافظه مغز واقعاً منجر به از دست دادن حافظه در دنیای واقعی می شود یا خیر.

دکتر بندیکت مایکل، دانشیار عفونت‌های عصبی در دانشگاه لیورپول، به نیویورک گفت: «هیچ‌کدام از آن‌ها به اندازه کافی تست شناختی کاملی انجام ندادند تا بدانند که آیا در این مناطق که این تغییرات را در حجم پیدا کرده‌اند نقص‌های قابل توجهی دارند یا خیر». بار. ما نمی دانیم که واقعاً برای کیفیت زندگی یا عملکرد بیمار معنی دارد.»

دکتر مایکل ادامه داد: «این یک مطالعه مهم است، آنها کار خوبی انجام داده‌اند. بیماران.”