اولین اسکن جهان از مغز در حال مرگ لحظات پایانی را نشان می دهد

الگوهای موج فعالیتی مشابه رویا دیدن، یادآوری حافظه و مدیتیشن را نشان دادند

مغز در حال مرگ
مغز در حال مرگ 

یک مطالعه جدید نشان می دهد که برای اولین بار، دانشمندان فعالیت مغز انسان در حال مرگ را ثبت کرده اند و کشف کرده اند که این مغز همان الگوهایی را نشان می دهد که در هنگام خواب دیدن، یادآوری حافظه و مدیتیشن دیده می شود.

یافته‌های منتشر شده در مجله Frontiers in Aging Neuroscience در روز سه‌شنبه، ثبت این فعالیت را در یک بیمار 87 ساله نشان داد که برای تشخیص تشنج و درمان بیمار به دستگاه الکتروانسفالوگرافی (EEG) متصل شده بود، زمانی که او ناگهان دچار حمله قلبی شد. و از دنیا رفت.

900 ثانیه فعالیت مغزی که در زمان مرگ بیمار اندازه‌گیری شد، شبیه به «یادآوری زندگی» توصیف شد. این تجربه، که به آنچه در حول و حوش یک تجربه نزدیک به مرگ اتفاق می افتد تشبیه شده است، به طور بالقوه به سؤالی در مورد فعالیت مغز در این لحظات پاسخ می دهد که دانشمندان علوم اعصاب را متحیر کرده است.

دکتر اجمال زمار، جراح مغز و اعصاب در دانشگاه لوئیزویل در ایالات متحده که این مطالعه را سازماندهی کرده است، می گوید: «از طریق ایجاد نوسانات درگیر در بازیابی حافظه، مغز ممکن است آخرین یادآوری رویدادهای مهم زندگی را درست قبل از مرگ ما بازی کند.

محققان نشان دادند که یافته‌ها می‌تواند به این معنا باشد که مغز با مرگ فرد و حتی پس از مرگ فعال و هماهنگ باقی می‌ماند. زمار افزود: «این یافته‌ها درک ما را از زمان پایان زندگی دقیقاً به چالش می‌کشند و سؤالات بعدی مهمی مانند موارد مربوط به زمان اهدای عضو را ایجاد می‌کنند».

این مطالعه اولین مطالعه ای است که فعالیت مغز زنده را در یک انسان در حال مرگ بررسی می کند، اما یافته های مشابهی را در نوسانات مشاهده شده در موش هایی که در محیط های کنترل شده نگهداری می شدند، دنبال می کند. از آنجایی که بیمار قبلاً به دلیل تشنج و تورم دچار صدمات مغزی شده بود، محققان می‌پذیرند که داده‌ها پیچیده است و Zemmar اظهار داشت که قصد دارد تحقیقات بیشتری را برای تأیید مطالعه اولیه خود انجام دهد.

زمار گفت: “چیزی که ممکن است از این تحقیق بیاموزیم این است: اگرچه عزیزان ما چشمانشان بسته است و آماده هستند تا ما را برای استراحت بگذارند، اما مغز آنها ممکن است در حال بازگویی برخی از بهترین لحظاتی باشد که در زندگی خود تجربه کرده اند.”