امیکرون سب واریانت

 

مقامات بهداشتی بریتانیا صدها مورد از نوع Omicron به نام BA.2 را شناسایی کرده اند.

Covid
Covid

دانشمندان در حال نظارت دقیق بر روی یک نوع فرعی که اخیراً کشف شده از نوع Omicron از ویروس کرونا هستند تا تعیین کنند ظهور آن چگونه می تواند بر شیوع بیماری همه گیر در آینده تأثیر بگذارد.

نوع اولیه Omicron در ماه‌های اخیر به سویه ویروس غالب تبدیل شده است، اما مقامات بهداشتی بریتانیا صدها مورد از آخرین نسخه به نام BA.2 را شناسایی کرده‌اند، در حالی که داده‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که می‌تواند نسبتاً سریع گسترش یابد.

آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا (UKHSA) بیش از 400 مورد در بریتانیا را در 10 روز اول ماه جاری شناسایی کرده است و نشان داده است که آخرین نوع در حدود 40 کشور دیگر شناسایی شده است که اکثر موارد اخیر را در برخی کشورها تشکیل می دهد. هند، دانمارک و سوئد.

UKHSA در روز جمعه اعلام کرد که دودمان فرعی BA.2 را به عنوان یک نوع تحت بررسی (VUI) تعیین کرده است، زیرا موارد آن در حال افزایش است حتی اگر در بریتانیا، دودمان BA.1 در حال حاضر غالب باشد.

این مقام تاکید کرد که “هنوز در مورد اهمیت تغییرات در ژنوم ویروسی تردید وجود دارد”، که نیاز به نظارت دارد، زیرا به موازات موارد، موارد در روزهای اخیر افزایش شدیدی را در بروز BA.2 به ویژه در هند و دانمارک نشان دادند.

آنتوان فلاهو، اپیدمیولوژیست فرانسوی، به خبرگزاری فرانسه گفت: «آنچه ما را شگفت زده کرد، سرعتی است که این نوع فرعی که تا حد زیادی در آسیا در حال پخش است، در دانمارک جا افتاده است.

دانشمندان باید چگونگی ادامه تکامل و جهش ویروس را ارزیابی کنند. آخرین تجسم آن دارای جهش خاصی نیست که برای ردیابی و مقایسه BA.1 با Delta، سویه غالب قبلی استفاده می شود.

BA.2 هنوز به عنوان یک نوع نگرانی تعیین نشده است – اما فلاهولت می گوید که کشورها باید نسبت به آخرین پیشرفت ها هوشیار باشند زیرا دانشمندان نظارت را افزایش می دهند.

[فرانسه] انتظار داشت در اواسط ژانویه افزایش آلودگی داشته باشد. او مشاهده کرد که این اتفاق نیفتاده است و شاید این به دلیل این فرعی است که بسیار قابل انتقال به نظر می رسد اما خطرناک تر از BA.1 نیست.

آژانس بهداشت عمومی فرانسه روز جمعه گفت: «آنچه ما را مورد علاقه ما قرار می دهد این است که این [فرعی] ویژگی های متفاوتی از BA.1 از نظر مسری بودن و شدت داشته باشد.

تا به امروز، تنها تعداد انگشت شماری از موارد BA.2 در فرانسه ظاهر شده است – اما این کشور در حال نظارت بر تحولات در سراسر کانال است.

“شدت قابل مقایسه”
فلاهولت، مدیر مؤسسه بهداشت جهانی دانشگاه ژنو، می‌گوید شعار اصلی وحشت نیست، بلکه «هوشیاری» است، زیرا «در حال حاضر ما این تصور را داریم که شدت [مورد BA.2] با موارد کلاسیک نوع Omicron قابل مقایسه است.

“اما سوالات زیادی روی میز وجود دارد” و نیاز به نظارت بر ویژگی های نوع جدید در بلوک.

تام پیکاک، ویروس شناس در کالج امپریال لندن، در توییتی نوشت: «مشاهدات اولیه هند و دانمارک نشان می دهد که تفاوت چشمگیری در شدت در مقایسه با BA.1 وجود ندارد.

Peacock تاکید کرد: “ما در حال حاضر کنترل محکمی در مورد … BA.2 بیشتر از BA.1 قابلیت انتقال بیشتر نداریم. با این حال، می‌توانیم برخی حدس‌ها/مشاهدات اولیه را انجام دهیم.»

«احتمالاً تفاوت‌های حداقلی در اثربخشی واکسن علیه BA.1 و BA.2 وجود دارد. شخصاً مطمئن نیستم که BA.2 تأثیر قابل توجهی بر موج کنونی Omicron از همه گیری داشته باشد.

چندین کشور به اوج امواج BA.1 نزدیک هستند یا حتی از اوج آن گذشته اند. اگر BA.2 موج دوم را در این نقطه ایجاد کند، بسیار شگفت زده خواهم شد. حتی با قابلیت انتقال کمی بالاتر، این تغییر مطلقاً یک تغییر دلتا-امیکرون نیست و در عوض احتمالاً کندتر و ظریف‌تر خواهد بود.»

اولیویه وران، وزیر بهداشت فرانسه، روز پنجشنبه گفت که BA.2 به نظر نمی رسد که بتواند بازی را تغییر دهد زیرا انواع آن “به طور منظم” در صحنه ظاهر می شوند. اما او اشاره کرد که قضاوت خود را محفوظ خواهد داشت.

“آنچه در حال حاضر می دانیم این است که [BA.2] کم و بیش با ویژگی هایی که از Omicron می شناسیم مطابقت دارد” علامت یک