فوايد خرمالوى اروميه

خرمالو میوه ای است که از درختان خاصی از تیره دیوسپیروس به دست می آید. مانند گوجه فرنگی، از نظر فنی نوعی توت است اما به ندرت مورد توجه قرار می گیرد.

درخت خرمالو
درخت خرمالو در اروميه 

میوه در اواخر پاییز چیده می شود و گاهی تا زمستان روی درخت می ماند. بسته به نوع، رنگ از زرد تا قرمز تیره نارنجی متغیر است. در حالی که برخی از خرمالوها کروی هستند، برخی دیگر به شکل بلوط یا کدو تنبل هستند. اندازه آنها می تواند از اندازه یک نیم دلار تا یک گریپ فروت کوچک باشد.

هنگام انتخاب خرمالو برای خوردن، مهم است که بدانید قابض یا غیر قابض است. انواع خرمالو آسیایی که به صورت تجاری در کالیفرنیا و فلوریدا نیز رشد می کنند، ممکن است یکی از این دو باشد. محبوب ترین آنها خرمالو فویو است. انواع خرمالو آمریکایی فقط قابض هستند. محبوب ترین آن خرمالو Hachiya است.

خرمالوهای غیر قابض را می توان در حالی که سفت یا بعد از نرم شدن خورده شد. خرمالوهای قابض را فقط باید بعد از رسیدن کامل و نرم شدن و رنگ آمیزی آنها میل کرد.

خرمالو سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبر است. در فصل، شما می توانید آنها را در بسیاری از بازارها پیدا کنید، و آنها به تنهایی یا در غذاهای پخته شده و غذاهای پخته خوشمزه هستند.

فواید سلامتی
خرمالو سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است که هر کدام فواید سلامتی مهمی دارند. به عنوان مثال، ویتامین C به حمایت از سیستم ایمنی و محافظت در برابر بیماری قلبی کمک می کند.

خرمالو همچنین سرشار از فیبر غذایی محلول است که هضم کربوهیدرات ها را کند می کند و از افزایش قند خون جلوگیری می کند.

خرمالو فواید سلامتی دیگری نیز دارد، از جمله:

سلامت قلب

خرمالو می تواند به شفاف نگه داشتن رگ ها و کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند. آترواسکلروز به سخت شدن و باریک شدن رگ ها اشاره دارد و یک مطالعه نشان داد خرمالو سرشار از فیبر غذایی، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی است که بخشی از رژیم غذایی ضد آترواسکلروتیک است.

یکی از اجزای خرمالو، فیبر غنی از تانن آن، به ویژه در درمان کلسترول بالا موثر است.

سلامت چشم

خرمالو می تواند به شما در حفظ سلامت چشم کمک کند. یک وعده حاوی بیش از نیمی از مصرف توصیه شده روزانه ویتامین A است که برای بینایی مهم است. علاوه بر این، پوست خرمالو سرشار از لوتئین است که به محافظت در برابر بیماری های چشم کمک می کند.

پوست خرمالو حاوی فلاونوئیدهایی است که خواص ضد دیابتی و آنتی اکسیدانی آنها ثابت شده است. آنها در برابر تشکیل محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs)، ترکیبات مضری که هنگام ترکیب پروتئین یا چربی با قند در خون تشکیل می شوند، محافظت می کنند. AGE ها هم با شروع دیابت و هم با عوارض طولانی مدت سلامتی ناشی از این بیماری مرتبط هستند.

تغذیه
خرمالو منبع خوبی از ویتامین های A و C و همچنین منگنز است که به لخته شدن خون کمک می کند. آنها همچنین دارای آنتی اکسیدان های دیگری هستند که به کاهش خطر بسیاری از بیماری های جدی از جمله سرطان و سکته کمک می کند.

مواد مغذی در هر وعده

یک وعده خرمالو تقریباً حاوی موارد زیر است:

کالری: 118
پروتئین: 1 گرم
چربی: 0 گرم
کربوهیدرات: 31 گرم
فیبر: 6 گرم
شکر: 21 گرم
اندازه بخش

یک سهم معمولی یک خرمالو با اندازه متوسط ​​است. در حالی که خرمالو مانند همه میوه ها سالم است، قند بالایی دارد. به مصرف خود به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل توجه کنید.

چگونه خرمالو بخوریم
در اینجا چند راه برای افزودن خرمالو به رژیم غذایی شما آورده شده است.

آنها را به تنهایی بخورید
خرمالو خرد شده را به سالاد اضافه کنید
به جای سیب در غذاهای گوشت خوک استفاده کنید
مافین های سالم یا نان های سریع بپزید
به بلغور جو دوسر یا گرانولا اضافه کنید
خرمالو را برای یک دسر سالم تفت دهید

درختان خرمالو که اصالتاً چینی هستند، هزاران سال است که به دلیل میوه های خوشمزه و چوب زیبای خود رشد می کنند.

میوه های نارنجی رنگ آنها به نام خرمالو به خاطر طعم شیرین و عسلی خود معروف هستند.

در حالی که صدها نوع وجود دارد، انواع هاچیا و فویو از محبوب ترین آنها هستند.

خرمالو هاچیا به شکل قلب قابض هستند، به این معنی که دارای مواد شیمیایی گیاهی به نام تانن هستند که طعم خشک و تلخی به میوه نارس می دهد.

این نوع خرمالو قبل از مصرف باید کاملا رسیده باشد.

خرمالو فویو نیز حاوی تانن است، اما غیر قابض در نظر گرفته می شود. برخلاف خرمالو هاچیا، انواع ترد و گوجه‌فرنگی شکل فویو را می‌توان حتی زمانی که کاملاً نرسیده است، لذت برد.

خرمالو را می توان به صورت تازه، خشک یا پخته مصرف کرد و معمولا در سرتاسر دنیا در تهیه ژله، نوشیدنی، پای، کاری و پودینگ استفاده می شود.

خرمالو نه تنها خوشمزه است، بلکه مملو از مواد مغذی است که می تواند از چندین جهت برای سلامتی شما مفید باشد.

خرمالو حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی است.

آنتی‌اکسیدان‌ها با مقابله با استرس اکسیداتیو، فرآیندی که توسط مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد آغاز می‌شود، به جلوگیری یا کند کردن آسیب سلولی کمک می‌کنند.

استرس اکسیداتیو با برخی بیماری‌های مزمن، از جمله بیماری قلبی، دیابت، سرطان و بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر مرتبط است (منبع مورد اعتماد ).

خوشبختانه، مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند خرمالو می تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک کند و ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش دهد.

رژیم‌های غذایی سرشار از فلاونوئیدها، که آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که در غلظت‌های بالا در پوست و گوشت خرمالو یافت می‌شوند، با نرخ پایین‌تر بیماری‌های قلبی، زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن و سرطان ریه مرتبط هستند (منبع مورد اعتماد).

خرمالو همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی مانند بتاکاروتن است، رنگدانه ای که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن یافت می شود.

مطالعات رژیم های غذایی سرشار از بتاکاروتن را با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ و بیماری های متابولیک مرتبط دانسته اند.

علاوه بر این، مطالعه ای روی بیش از 37000 نفر نشان داد که افرادی که رژیم غذایی بالایی از بتاکاروتن دریافت می کنند، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهند (منبع مورد اعتماد).

خرمالو
خرمالو – درخت پرورشى ما در اروميه. اين درخت بخوبى با آب و هواى اروميه جهت پرورش سازگارى دارد