جلوگيرى از آلزايمر با خميردندان

محققان پیشنهاد می کنند که می توان از آلزایمر با خمیر دندان پیشگیری کرد

خميردندان
خميردندان

محققان کانادایی می گویند پروتئین موجود در لثه های انسان ممکن است به مبارزه با یک باکتری عامل بیماری های عصبی کمک کند، به خصوص اگر به خمیر دندان اضافه شود.
محققان پیشنهاد می کنند که می توان از آلزایمر با خمیر دندان پیشگیری کرد
عکس فایل. © Global Look Press / Uli Deck
یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه مونترال، کانادا، کشف کرده است که پروتئینی به نام SCPPPQ1 که به طور معمول باعث چسبیدن لثه به دندان می شود، ممکن است در مبارزه با باکتری به نام P. gingivalis که می تواند باعث بیماری آلزایمر و سایر بیماری های عصبی شود، موثر باشد.

این مطالعه به رهبری آنتونیو نانچی، محقق و استاد دپارتمان دندان شناسی دانشگاه، در اوایل دسامبر در مجله بریتانیایی Nature منتشر شد.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده توسط دانشگاه در روز سه شنبه، محققان می گویند این باکتری که به طور سنتی با بیماری پریودنتال مرتبط است، به نظر می رسد با بیماری های تخریب کننده عصبی مختلف مانند آلزایمر نیز مرتبط باشد.

آخرین کشف علمی ممکن است منجر به درمان آلزایمر شود. بیشتر بخوانید آخرین کشف علمی ممکن است به درمان آلزایمر منجر شود
این تحقیق که دانشمندانی از دانشگاه لاوال کبک و دانشگاه مک گیل مونترال نیز در آن شرکت داشتند نشان داد پروتئینی که توسط اپیتلیوم پیوندی بیان می شود و در بخشی از لثه که دندان ها را احاطه کرده است ممکن است تکثیر P. gingivalis را کند کند و حتی آن را از بین ببرد. .

نانسی گفت: همانطور که چند سالی است می دانیم عفونت دهان توسط P. gingivalis یکی از عوامل خطر اصلی برای ابتلا به بیماری آلزایمر است و افزود: از آنجایی که SPPPPQ1 ممکن است رشد این باکتری را کند کرده و حتی آن را از بین ببرد. ما می توانیم به علت مشکلات در منبع آن حمله کنیم و به پیشگیری از بیش از یک بیماری کمک کنیم.”

این تیم معتقد است که این کشف راه جدیدی را برای درمان و به طور بالقوه پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر باز می کند، زیرا این پروتئین می تواند در وهله اول برای جلوگیری از ورود باکتری از طریق لثه به بدن انسان – و به طور بالقوه برای مبارزه با آن استفاده شود. اگر وارد شود

محققان تگزاس روشی را برای بازیابی و تضعیف خاطرات آسیب زا در یک پیشرفت بزرگ توسعه دادند.
چارلین مری، محقق فوق دکترا که این مطالعه را هدایت می کرد، گفت: «این پروتئین ممکن است یک استراتژی اضافی برای رسیدگی به مشکل مقاومت باکتریایی ارائه دهد.

به گفته نانسی، این پروتئین می‌تواند «به عنوان یک رویکرد درمانی برای بررسی اثرات باکتری‌ها در مغز یا سایر مکان‌هایی که به آن‌ها گسترش می‌یابد» استفاده شود.

این تیم اکنون قصد دارد تحقیقات را برای مطالعه عمیق پتانسیل ضد میکروبی این پروتئین ادامه دهد. آنها پیشنهاد می کنند که می توان آن را به خمیر دندان اضافه کرد تا به طور بالقوه باکتری ها را از بین ببرد، از جمله باکتری هایی که قبلاً در مهر و موم اپیتلیوم بین لثه و دندان نفوذ کرده اند.

پروفسور گفت: “این شروع یک ماجراجویی هیجان انگیز و امیدوارکننده است که دندانپزشکی را به خط مقدم سلامت کلی بازمی گرداند.”