ویروس كشنده باعث می شود که خرگوش ها به صورت دسته جمعی خونریزی کنند

بیماری هموراژیک مانند آتش سوزی در میان جمعیت خرگوش در آمریکا گسترش می یابد

خرگوش
خرگوش

خرگوش ها در چندین ایالت آمریکا، اعم از وحشی و اهلی، با یک ویروس بسیار مسری که باعث بیماری خونریزی دهنده خرگوش می شود، گرفتار شده اند – وضعیتی که بین 80٪ تا 100٪ همه حیوانات آلوده را می کشد.

با یک دوره کمون سه تا نه روزه، این بیماری به صورت طیفی از علائم ظاهر می شود که شایع ترین آنها شامل بی حالی، تب، کاهش وزن و خونریزی از بینی یا چشم است.

به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، این ویروس که به نام RHDV2 شناخته می شود، روی انسان تأثیر نمی گذارد.

این پاتوژن برای اولین بار در سال گذشته در ایالات متحده شناسایی شد و از آن زمان در حدود 17 ایالت گسترش یافته است و نیویورک و فلوریدا آخرین دو کشوری هستند که این بیماری کشنده را شناسایی کردند.

در نیویورک، اداره محلی کشاورزی و بازار (NASDA) به صاحبان خرگوش توصیه کرده است که با دامپزشکان خود در مورد واکسیناسیون تماس بگیرند. یک کمپین تلقیح نیز در فلوریدا راه اندازی شده است، جایی که مقامات گفتند به “استفاده از واکسن Medgene تایید شده آزمایشی USDA که سویه آمریکایی RHDV-2 را هدف قرار می دهد، چراغ سبز نشان داده اند.”

سوزان کلهر، دامپزشکی که در ساحل دیرفیلد کار می‌کند، در گفتگو با کانال خبری WPTV در روز سه‌شنبه، توضیح داد که خرگوش‌های واکسینه شده در فلوریدا نیز باید یک ریزتراشه داشته باشند. هزینه یک شات 60 دلار است که ریزتراشه کل مبلغ را به 96 دلار می رساند.