مطالعه سلامت روده و جوانسازی مغز در موش

بدن ما و سایر حیوانات خانه تریلیون ها میکروارگانیسم است. بیشتر آنها در دستگاه گوارش ما زندگی می کنند. روده بزرگ معمولاً شامل سیصد تا پانصد گونه است – بالاترین تراکم گونه‌های میکروبی که در هر زیستگاهی روی زمین دیده می‌شود – اگرچه حدود سی تا چهل گونه فراوان‌ترین آنهاست.

موش
موش

اگرچه این ممکن است وحشتناک به نظر برسد، اما بسیاری از آنها در واقع مفید هستند و محققان زیست پزشکی در حال یادگیری بیشتر در مورد نحوه تعامل آنها با بدن ما و کمک به سلامت ما هستند. آنها به دفاع در برابر پاتوژن های مضر، هضم غذا، تقویت سیستم ایمنی بدن و حتی تعامل با سیستم عصبی معروف هستند. ترکیب این میکروبیوم روده با افزایش سن به طرز چشمگیری تغییر می کند.

در سال 2021، تیمی از محققان ایرلندی یک یافته جدید بزرگ منتشر کردند که نقش میکروارگانیسم های روده را در سلامت مغز و سیستم ایمنی در طول پیری برجسته می کرد. محققان باکتری های روده موش ها را مورد مطالعه قرار دادند. آنها باکتری های روده موجود در مدفوع موش را از روده موش های جوان سه تا چهار ماهه به موش های بیست ماهه پیوند زدند. برای انسان، این معادل تقریبی پیوند از یک جوان هجده ساله به یک جوان هفتاد ساله است.

آنها دریافتند که پیوند اثرات قابل توجه پیری مغز در موش های پیر را معکوس کرد. سلامت سلول های ایمنی مغز، میکروگلیا، بهبود یافت. شیمی ناحیه‌ای از مغز که در یادگیری و حافظه نقش دارد به گونه‌ای تغییر کرد که بیشتر شبیه حیوانات جوان‌تر باشد. موش های پیر در تست های یادگیری و حافظه، مانند حل پیچ و خم ها، عملکرد بهتری نشان دادند.

این تحقیق ممکن است اولین قدم به سوی کشف چگونگی جلوگیری از زوال شناختی در افراد مسن باشد.