ارومیه جزو پنج شهر پیشرو هوشمند کشور

ارومیه جزو پنج شهر پیشرو هوشمند کشور

ارومیه- ایرنا- شهر ارومیه با اقداماتی که طی سال‌های اخیر صورت گرفته، حرکتی پرشتاب را در زمینه توسعه خدمات الکترونیکی و استفاده از ظرفیت‌های اینترنتی داشته و گام‌های بلندی

را نیز برای تبدیل شدن به شهر نخست خدمات الکترونیکی در منطقه شمال غرب کشور برداشته است.

به گزارش ایرنا، توسعه خدمات الکترونیک طی حدود دو دهه گذشته یکی از مهمترین دغدغه های مسوولان و مردم در همه شهرهای ایران بوده و در سال های اخیر به مطالبه ای از سوی مردم تبدیل شده است.

رونق بازار خدمات مبتنی بر رایانه و موبایل و آمارهای عجیب وغریبی که از برخی کشورهای پیشرفته در خصوص ارائه خدمات به صورت الکترونیک داده می شود، مطالبه شهروندان در ایران را روز به روز بیشتر کرده و مسوولان را وا می دارد تا خدمات را در این راستا افزایش دهند.

با شیوع بیماری کووید ۱۹ و لزوم خارج نشدن غیرضرور و حتی در برخی مواقع ضروری از خانه، این مطالبات شکل جدی‌تری از سوی مردم و حتی مدیران ارشد به خود گرفته و مسوولان امر را به تلاش بیشتر برای به ثمر رساندن این مطالبات وا داشته است.

در شهر ارومیه نیز که همواره یکی از شهرهای پیشرو در استفاده از فناوری های پیشرفته در کشور بوده، دغدغه مردم به استفاده از خدمات الکترونیکی و مبتنی بر رایانه و تلفن همراه روز به روز بیشتر می شود.

مسوولان نیز در همین راستا در کنار توجهی که به توسعه خدمات در تمام استان دارند، توسعه خدمات الکترونیکی را در شهر ارومیه به عنوان بزرگترین، پرجمعیت ترین و با بیشترین میزان ارجاع شهروندان به ادارات، در دستور کار خود قرار داده اند و این خدمات روز به روز شکل پیشرفته تری به خود می گیرد.

توسعه دولت الکترونیک ضرورت امروز جامعه است

استاندار آذربایجان غربی در این باره معتقد است: برای دستیابی به رضایتمندی مردم، افزایش بهره وری و شفافیت در امور باید دولت الکترونیک بیش از اینها توسعه یابد.

محمدمهدی شهریاری چندی پیش در جمع مدیران حوزه های مرتبط با اشاره به انتقادات مردمی از پروسه های طولانی سیستم اداری افزود: گلایه های مردمی در خصوص بروکراسی اداری بحق و درست است.

وی اضافه کرد: با توسعه دولت الکترونیک و توجه به خواست مردم، علاوه بر کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری، سلامت اداری، شفافیت و ارتقای شاخص های کسب و کار رضایت مردم حاصل می شود.

استاندار آذربایجان غربی از مدیران دستگاه های اجرایی خواست تا در برون سپاری خدمات به دفاتر پیشخوان دولت تعلل نکنند.

زیرساخت های مناسب شهری عاملی برای تحقق شهر هوشمند در ارومیه

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: توسعه کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تحقق شهرهوشمند در گرو داشتن زیرساخت های مناسب شهری است که این موضوع با تعامل و همکاری شهرداری در رفع موانع توسعه و تقویت شبکه ارتباطی  در ارومیه محقق می شود.

قاسم جلیلی نژاد از تعامل و همکاری با شهرداری ارومیه در راستای رفع موانع توسعه و تقویت شبکه های ارتباطی در ارومیه خبر داد و اظهار کرد: این امر در راه اندازی شهر هوشمند ارومیه و تسریع در رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده بسیار تعیین کننده است.

وی با تاکید بر کاهش تعداد دکل‌های مخابراتی در سطح شهر و جمع آوری دکل‌های غیرقابل استفاده مستقر در بعضی از فضاهای مسکونی، آموزشی و بهداشتی اضافه کرد: بهبود سیما و منظر شهری، کاهش نگرانی‌های روانی شهروندان، کاهش اعتراضات مردمی و همچنین صرفه‌جویی هزینه‌های اجرایی، عملیاتی و تامین و نگهداری سایت‌های مخابراتی از طریق استفاده مشترک از آنها توسط اپراتورهای تلفن همراه از جمله مزایای کاهش تعداد دکل ها است.