آلبالو ى اروميه

اعتقاد بر این است که آلبالو نیز مانند گیلاس شیرین از منطقه نزدیک دریای سیاه و دریای خزر و از حوالى اروميه سرچشمه گرفته است و سپس در سراسر اروپا گسترش یافته و در نهایت از طریق مهاجران اولیه به سواحل آمریکا رسیده است.

آلبالوى اروميه
آلبالوى اروميه

آلبالو را می توان به سه گروه دسته بندی کرد. اینها گیلاس کنتیش، مورلوس یا ماراسکا هستند.3

متأسفانه آلبالو که گیلاس ترش نیز نامیده می شود، در مقایسه با گیلاس شیرین فاسد شدنی تر است و نگهداری مناسب برای این میوه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تقریبا سیاه این میوه ها با حفظ نام خود ترش و شیرینی اندکی دارند. 5 آلبالو بیشتر به صورت مربا یا خشک فروخته می شود. در اروپا از آنها مارمالاد، آب میوه یا به عنوان افزودنی به ماست نیز درست می کنند.6

فواید آلبالو برای سلامتی
انجماد آلبالو به دلیل فاسد شدنی بودن آنها در تابستان ایده خوبی است، بنابراین می توانید در زمستان از آنها استفاده کنید. آنها نه تنها طعم بیشتری را ارائه می دهند، بلکه مملو از ترکیباتی هستند که التهاب و میکروب ها را از بین می برند و در عین حال به حمایت از سیستم ایمنی کمک می کنند. در یک مطالعه حیوانی در سال 2014 از مجله علوم دارویی پاکستان، عصاره آلبالو دارای خواص ضد تکثیر و آپوپتوز در برابر سلول های تومور بود.

آنتوسیانین ها، که فلاونوئیدهایی هستند که مسئول رنگدانه های گیلاس هستند، جزء مهمی در مورد فواید سلامتی این میوه هستند. آلبالو در مقایسه با سایر انواع آلبالو دارای بیشترین مقدار این فلاونوئید است. تحقیقات نشان داده است که آلبالو ممکن است کمک کند:9

بهبود کیفیت خواب – آلبالو حاوی سطوح قابل توجهی ملاتونین است که یک فیتوکمیکال مهم است که چرخه خواب و بیداری را تنظیم می کند.10 مطالعه ای در سال 2010 از Journal of Medicinal Food نشان داد که آب گیلاس ترش علائم بی خوابی را در افراد مسن کاهش می دهد.
ارتقای سلامت پوست – آلبالو به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن به عنوان یک ماده موثر برای محصولات آرایشی پیشنهاد شده است. یک مطالعه در سال 2013 از مجله تحقیقات بیومدیکال و بیو دارو، آب تارت آلبالو را به عنوان یک عامل محافظتی در برابر عوامل تحریک کننده آزمایش کرد.
کاهش علائم نقرس – در یک مطالعه در سال 2011 از مجله FASEB، محققان از آب آلبالو ترش (TCJ) برای کاهش التهاب در بیماران چاق یا دارای اضافه وزن مبتلا به نقرس استفاده کردند. نتایج نشان داد که مصرف TCJ به طور قابل توجهی سرعت رسوب گلبول های قرمز را کاهش می دهد که نشانگری برای التهاب مزمن است.
آلبالو را حتما در حد اعتدال مصرف کنید، زیرا حاوی فروکتوز است که می تواند به مقدار زیاد برای سلامتی مضر باشد. در زیر سایر مواد مغذی که می توانید از این میوه دریافت کنید آورده شده است

حقایق تغذیه ای آلبالو
اندازه سرو: 3.5 اونس (100 گرم)، خام
مبلغ مطابق
درصد خدمت روزانه
مقدار*
کالری 50
چربی کل 0 گرم
چربی اشباع شده 0 گرم
چربی ترانس
کلسترول 0 میلی گرم
سدیم 3 میلی گرم
کل کربوهیدرات 12.18 گرم
فیبر رژیمی 1.6 گرم
شکر 8.49 گرم
پروتئین 1 گرم
ویتامین A 64 میکروگرم ویتامین C 10 میلی گرم
کلسیم 16 میلی گرم آهن 0.32 میلی گرم
مطالعات انجام شده در مورد آلبالو
جدای از فواید ذکر شده در بالا، مطالعاتی در حال انجام است تا مکانیسم های سلامت دیگری را که آلبالو می تواند به آن کمک کند، کشف کند. در مطالعه‌ای در سال 2005 از مجله شیمی کشاورزی و غذایی، فنولیک‌های موجود در گیلاس شیرین و آلبالو، بسته به دوز مصرفی، از سلول‌های عصبی در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند. این عمدتا به دلیل محتوای بالای آنتوسیانین هر دو گونه است. این یک خاصیت محافظت کننده عصبی احتمالی آلبالو را پیشنهاد می کند

یک مطالعه در سال 2019 از مجله اروپایی علوم ورزشی بر روی فواید بالقوه آلبالو در ریکاوری عضلات در زنان پس از ورزش متمرکز شد. شرکت‌کنندگانی که مکمل آلبالو دریافت کردند، در مقایسه با گروه دارونما، ارتفاع پرش حرکت متقابل بهتری داشتند. DOMS یا تاخیر در شروع کشیدگی عضلانی نیز به طور قابل توجهی کاهش یافت

دستور العمل های سالم آلبالو:
آب آلبالو ارگانیک
دستور العمل های سالم آلبالو
عناصر:
4 اونس شیر تغذیه شده با علف خام (یا شیر بادام)
1 قاشق غذاخوری عسل خام
½ فنجان گیلاس
روش:

با استفاده از مخلوط کن دستی، به تدریج همه مواد را با هم مخلوط کنید تا یکدست شود.
داخل لیوان بریزید و سرو کنید. مخلوط کردن یک لیوان آن در یک زمان، آن را برای بیشترین تعداد مواد مغذی فوق‌العاده تازه نگه می‌دارد.
این دستور چهار وعده را درست می کند.
(برگرفته از “دستورالعمل های سالم برای نوع تغذیه شما” نوشته دکتر مرکولا)

حقایق جالب آلبالو
سنگین ترین گیلاسی که تا به حال ثبت شده 23.93 گرم (0.05 پوند) وزن و 30 میلی متر (1.18 اینچ) عرض داشت. در فوریه 2019.17 در شیلی چیکو رشد کرد

خلاصه
آنتوسیانین به دلیل فواید فراوانی که برای بدن دارد یکی از قوی ترین ترکیبات آلبالو است. تحقیقات نشان داده است که این فلاونوئید کوچک نه تنها مسئول رنگ قرمز میوه است، بلکه مسئول کاهش التهاب و حمایت از سیستم ایمنی است.

گیلاس دارای یکی از بالاترین مقادیر آنتی اکسیدان در بین هر غذا است، دارای خواص ضد میکروبی است و با ترکیبات فعال متعدد، ممکن است به کاهش سرعت تکثیر سلول های سرطانی کمک کند.

برخی از راه‌های افزایش مصرف آلبالو عبارتند از افزودن آن‌ها، تازه یا منجمد، به دستور پخت‌های مورد علاقه‌تان. این یک راه عالی برای تغذیه سالم است، با یک گیلاس روی آن.