مطالعه جدید می گوید چربی کبد به طور مستقیم با این بیماری مرتبط است

محققان کشف کردند که چربی بیش از حد در کبد می تواند منجر به یک بیماری مزمن شود که میلیون ها بزرگسال را تحت تاثیر قرار می دهد.

کبد چرب
کبد چرب

طبق یک مطالعه جدید از دانشگاه برونل لندن، کبد چرب نیز می تواند تأثیر جدی بر سطح قند خون شما داشته باشد.

محققان اسکن‌های ام‌آر‌آی 32859 نفر را که اندازه کبد و پانکراس آن‌ها را به دقت بررسی کردند، بررسی کردند. محققین به نوعی روش مورد استفاده برای اندازه گیری عملکرد ژن به منظور بررسی علت و معلول، که به نام تصادفی سازی مندلی معروف است، تکیه کردند.

نقش چربی ها در رژیم غذایی ما
دانشمندان نه تنها دریافتند که افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ذخیره چربی در کبد هستند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند، بلکه نشان داده شد که هر 5 درصد افزایش در چربی کبد این خطر را تا 27 درصد افزایش می دهد.

دکتر هانیه یاقوتکار، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «نتایج ما درمان بهتری را برای کسانی که با بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) زندگی می کنند، تشویق می کند و شواهدی برای فواید متعدد کاهش وزن و غربالگری بهتر برای خطر دیابت در این افراد ارائه می دهد. یک بیانیه مطبوعاتی

کلینیک کلیولند NAFLD را به عنوان وضعیتی تعریف می کند که در یک نفر از هر سه بزرگسالی که زیاد الکل مصرف نمی کنند رخ می دهد. در حالی که علت این نوع بیماری کبدی ناشناخته است، چاقی و دیابت از عوامل خطر احتمالی محسوب می شوند.

دیابت نوع 2
شاتر استاک
مطالب مرتبط: برای اخبار سلامت بیشتر، حتما در خبرنامه ما ثبت نام کنید!

ارین پالینسکی وید، RD، CDE، LDN، CPT، مشاور تغذیه مستقر در نیوجرسی و نویسنده دیابت 2 روزه، می‌گوید: از این یافته‌ها تعجب نمی‌کنم، زیرا نشان داده شده است که NAFLD یک عامل کلیدی در مقاومت به انسولین است. رژیم غذایی. منطقی است که حتی مقادیر کمی از تجمع چربی در کبد به نوبه خود مقاومت به انسولین را افزایش داده و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

علاوه بر این، او معتقد است که این مطالعه کنونی ارزش فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد، زیرا به اهمیت تمرکز بر پیشگیری از بافت چربی اضافی در کبد – که حول رژیم غذایی شما متمرکز است، اشاره می‌کند. پالینسکی وید می‌گوید: “برخی تحقیقات نشان می‌دهند که قهوه می‌تواند از آسیب به کبد ناشی از تجمع چربی محافظت کند. بنابراین، در صورت تحمل، نوشیدن تا دو فنجان در روز ممکن است مفید باشد.”

با این حال، او به سرعت اضافه می کند که هم زدن شکر و خامه “ممکن است افزایش چربی در کبد را تسریع کند. در عوض، از قهوه سیاه لذت ببرید یا با طعم دهنده هایی مانند دارچین یا عصاره وانیل شیرین کنید.”

پالینسکی وید، همراه با کاهش مصرف کلی شکر، محدود کردن مصرف الکل را نیز توصیه می‌کند. او می‌گوید: «پیروی از سبک مدیترانه‌ای غذا خوردن سرشار از چربی‌های گیاهی، آجیل، دانه‌ها، غلات کامل و ماهی‌های چرب ممکن است بهترین استراتژی برای کاهش چربی در کبد باشد.»

به علاوه، غذاهای غنی از فیبر مانند بروکلی، انواع توت ها، سیب، و همچنین سبزیجات برگدار و حبوبات فراوان را در بشقاب خود قرار دهید. پالینسکی وید می‌گوید: «فیبر ممکن است به کاهش رسوبات چربی در کبد کمک کند و در عین حال به افزایش سطح گلوکز خون ثابت و مبارزه با مقاومت به انسولین کمک کند.»

پالینسکی وید نتیجه می گیرد: “یک مطالعه نشان داد که اسفناج، به ویژه، ممکن است خطر ابتلا به NAFLD را کاهش دهد، در حالی که نشاسته مقاوم موجود در حبوبات نیز ممکن است به کاهش NAFLD کمک کند.”