مریخ نورد کنجکاوی ناسا سوراخ هایی را در مریخ حفر کرد و چیزی بسیار عجیب پیدا کرد.

از آنجایی که این اساس همه حیات روی زمین است، کشف کربن در سیارات دیگر همیشه دانشمندان را هیجان زده می کند – و مریخ نورد کنجکاوی در مریخ ترکیبی غیرعادی از عنصر شیمیایی پیدا کرده است که به طور فرضی می تواند به وجود حیات بیگانه اشاره کند.

mars
mars

یکی از سوراخ‌های حفاری که برای نمونه‌برداری از رسوبات در دهانه گیل استفاده می‌شود.
این به هیچ وجه قطعی نیست، اما یک احتمال است. این یکی از سه سناریوی متفاوتی است که کارشناسان فکر می‌کنند ممکن است کربن موجود در رسوبات دهانه گیل را تولید کرده باشد که طی نه سال از آگوست 2012 تا ژوئیه 2021 جمع‌آوری شده است.

در مجموع 24 نمونه پودر توسط کنجکاوی برای جداسازی مواد شیمیایی جداگانه گرم شد، که تنوع گسترده ای را از نظر ترکیب ایزوتوپ های کربن 12 و کربن 13 نشان داد: دو ایزوتوپ کربن پایدار که می توانند چگونگی تغییر چرخه کربن را در طول زمان نشان دهند.

بخشی از چشم انداز مریخ که در آن نمونه برداری شد. (NASA/Caltech-JPL/MSSS)
چیزی که این تغییرات را به ویژه جذاب می کند – برخی از نمونه های غنی شده با کربن 13 و برخی به شدت تخلیه شده اند – این است که آنها به فرآیندهای غیر متعارف متفاوت با فرآیندهای ایجاد شده توسط چرخه کربن در دوران مدرن زمین اشاره می کنند.

مجله دیجیتال رایگان ما را بخوانید که طیف گسترده ای از صنعت داروسازی را پوشش می دهد
آگهی
داروساز
مجله دیجیتال رایگان ما را بخوانید که طیف گسترده ای از صنعت داروسازی را پوشش می دهد
کریستوفر هاوس، زمین شناس از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، می گوید: «مقادیر کربن 12 و کربن 13 در منظومه شمسی ما مقادیری است که در شکل گیری منظومه شمسی وجود داشت.

هر دو در همه چیز وجود دارند، اما چون کربن 12 سریعتر از کربن 13 واکنش نشان می دهد، نگاه کردن به مقادیر نسبی هر کدام در نمونه ها می تواند چرخه کربن را آشکار کند.

یک توضیح برای امضاهای کربن یک ابر مولکولی غول پیکر غبار است. منظومه شمسی هر چند صد میلیون سال یا بیشتر از یکی از اینها عبور می کند و اثر خنک کننده ای که ایجاد می کند، رسوبات کربنی را در پی آن باقی می گذارد. تیم می گوید این یک سناریوی قابل قبول است، اما سناریویی که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

از طرف دیگر، تبدیل CO2 به ترکیبات آلی (مانند فرمالدئید) از طریق فرآیندهای غیرزیست (غیر بیولوژیکی) می تواند آنچه را که کنجکاوی یافته است توضیح دهد – در این مورد، نور ماوراء بنفش ممکن است محرک بوده باشد. این چیزی است که دانشمندان قبلاً در مورد آن فرضیه کرده بودند، اما مجدداً مطالعات بیشتری برای تأیید اینکه آیا واقعاً اتفاق می افتد یا خیر، مورد نیاز است.

این توضیح سوم را باقی می‌گذارد، و آن این است که نور فرابنفش یا میکروب‌ها زمانی متان تولید شده توسط فرآیندهای بیولوژیکی را تبدیل می‌کردند – که ما به کربن ایجاد شده در نتیجه حیات نگاه می‌کنیم. مانند دو احتمال دیگر، برای اینکه مطمئن شویم به شواهد پیرامونی بیشتری نیاز داریم، اما برخی از موارد مشابه در زمین وجود دارد.

هاوس می گوید: «نمونه هایی که به شدت در کربن 13 تهی شده اند، کمی شبیه نمونه هایی از استرالیا هستند که از رسوبات 2.7 میلیارد ساله گرفته شده است.

زمانی که متان توسط تشک‌های میکروبی باستانی مصرف می‌شد، این نمونه‌ها به دلیل فعالیت بیولوژیکی ایجاد شدند، اما ما لزوماً نمی‌توانیم آن را در مریخ بگوییم زیرا سیاره‌ای است که ممکن است از مواد و فرآیندهای متفاوتی نسبت به زمین تشکیل شده باشد.»

ماموریت کنجکاوی البته ادامه دارد. کشف آتی بقایای تشک‌های میکروبی، یا توده‌های متان قابل توجه، یا آثاری از یخچال‌های طبیعی گمشده در آینده، به دانشمندان کمک می‌کند تا بفهمند کدام یک از این سه توضیح محتمل‌تر است.

با این حال، در حال حاضر، ما به اندازه کافی درباره مریخ و تاریخچه آن نمی‌دانیم تا بتوانیم در مورد چگونگی به وجود آمدن این امضاهای کربنی به نتیجه‌ای برسیم. حفاری بیشتر در نقطه ای که بسیاری از این نمونه ها در مدت یک ماه جمع آوری شدند، برنامه ریزی شده است.

مریخ‌نورد Perseverance اخیراً به کنجکاوی ملحق شده است، که قصد دارد صخره‌های مریخ را به‌جای آزمایش در محل، به زمین بازگرداند. انتظار می رود در سال های آینده موارد بیشتری توسط این دو کاشف روباتیک فاش شود.

هاوس می‌گوید: «هر سه احتمال به چرخه کربن غیرعادی بر خلاف هر چیزی روی زمین امروز اشاره دارد. “اما ما به داده های بیشتری نیاز داریم تا بفهمیم کدام یک از اینها توضیح صحیح است.

“ما در تفسیر خود محتاط هستیم که بهترین راه  برای مطالعه دنیای دیگری است.”