قهوه می تواند از بیماری کبد جلوگیری کند

یک مطالعه بالینی اخیر اثرات مثبت قهوه را بر هضم و روده نشان داده است و از شکایات رایج گوارشی مانند سنگ کیسه صفرا و همچنین برخی بیماری های کبدی محافظت می کند.

قهوه
قهوه

یک مطالعه بالینی اخیر اثرات مثبت قهوه را بر هضم و روده نشان داده است و از شکایات رایج گوارشی مانند سنگ کیسه صفرا و همچنین برخی بیماری های کبدی محافظت می کند.

این مطالعه در ‘Nutrients Journal’ منتشر شده است.

بررسی 194 نشریه تحقیقاتی نشان داد که مصرف متوسط ​​قهوه (که توسط EFSA به عنوان 3-5 فنجان در روز تعریف شده است) اثرات مضری بر اندام های مختلف دستگاه گوارش ایجاد نمی کند.

دو حوزه مورد توجه خاص که از این تحقیق پدیدار می شود، ارتباط بین قهوه و کاهش خطر سنگ کیسه صفرا و شواهدی است که مصرف قهوه را با کاهش خطر پانکراتیت مرتبط می کند، اگرچه تحقیقات بیشتری هنوز مورد نیاز است.

قهوه در سفر خود از طریق دستگاه گوارش سه تأثیر اصلی دارد:

1. قهوه با ترشحات معده، صفراوی و لوزالمعده مرتبط است که برای هضم غذا ضروری هستند. مشخص شد که قهوه تولید هورمون گوارشی گاسترین را تحریک می کند. و اسید هیدروکلریک موجود در شیره معده – که هر دو به تجزیه غذا در معده کمک می کنند. قهوه همچنین ترشح کوله سیستوکینین (CCK) را تحریک می کند، هورمونی که تولید صفرا را افزایش می دهد و همچنین باعث سوء هاضمه می شود.

2. به نظر می رسد قهوه با تغییراتی در ترکیب میکروبیوتای روده مرتبط است. در مطالعات بررسی‌شده، مشخص شد که مصرف قهوه باعث ایجاد تغییراتی در ترکیب میکروبیوتای روده می‌شود، عمدتاً در سطح جمعیت بیفیدوباکتری‌ها – ساکنان همه جا در دستگاه گوارش.

3. قهوه با تحرک روده بزرگ مرتبط است – فرآیندی که طی آن غذا از طریق دستگاه گوارش حرکت می کند. داده های بررسی شده نشان می دهد که قهوه ممکن است به اندازه غلات تحرک روده بزرگ را تحریک کند، 23 درصد بیشتر از قهوه بدون کافئین یا 60 درصد بیشتر از یک لیوان آب و ممکن است با کاهش خطر یبوست مزمن مرتبط باشد.

آخرین تحقیقات همچنین به شدت از اثر محافظتی قهوه در برابر بیماری های کبدی، از جمله سرطان کبد – یکی از شایع ترین انواع سرطان کبد، حمایت می کند.

علیرغم شواهدی که نشان می‌دهد مصرف قهوه ممکن است از مراحل اولیه هضم حمایت کند، بیشتر داده‌ها این یافته را تایید نمی‌کنند که قهوه تأثیر مستقیمی بر رفلاکس معده و مری دارد. در عوض، این اثر ترکیبی یا افزایشی سایر عوامل خطر مانند چاقی و رژیم غذایی نامناسب است.

بررسی جدید توسط آسترید نهلیگ، دکترا، مدیر تحقیقات بازنشسته در موسسه ملی تحقیقات بهداشتی و پزشکی فرانسه (INSERM) انجام شد.

نهلیگ اظهار داشت: “برخلاف برخی تصورات، مصرف قهوه به طور کلی با مشکلات روده یا گوارشی مرتبط نیست. در برخی موارد، قهوه اثر محافظتی در برابر شکایات رایج گوارشی مانند یبوست دارد. داده‌های در حال ظهور همچنین نشان می‌دهند که ممکن است با سطوح بهبود یافته ارتباط داشته باشد. گروه‌های باکتریایی روده مانند بیفیدوباکتریا که اثرات مفیدی دارند. اگرچه داده‌های بیشتری برای درک اثرات قهوه در سراسر دستگاه گوارش مورد نیاز است، اما این نقطه بسیار دلگرم‌کننده‌ای برای شروع است.