علل بى حسى پا و طرق معالجه و درمان

بی حسی، سوزن سوزن شدن یا عدم احساس در ساق پا می تواند یک تجربه موقت پس از نشستن طولانی مدت باشد. گاهی اوقات می گوییم اندام هایمان بخواب رفت

بى حسى پا
بى حسى پا

همچنین می تواند یک علامت هشدار دهنده برای بسیاری از بیماری های جدی باشد. این مهم است که بدانید چه چیزی را باید جستجو کنید و چگونه بگویید چه زمانی ممکن است زمان مراجعه به پزشک باشد.

چه چیزی باعث بی حسی در ساق پای شما می شود؟

پا یا پا در خواب

اگر برای مدت طولانی نشسته باشید، بی حسی و گزگز در ساق یا پای شما بسیار شایع است. اعصاب در آن قسمت از بدن شما هنگام نشستن فشرده می شوند و جریان خون در آن ناحیه را خفه می کنند که باعث بی حسی می شود. این یک وضعیت موقتی است که باید با ایستادن از بین برود و جریان خون به حالت عادی برگردد.

ورزش

به طور مشابه، در طول ورزش شدید، عوامل زیادی وجود دارد که می تواند جریان خون را در پاها یا ساق پاهای شما مهار کند. فعالیت‌های پرتحرک مانند دویدن می‌تواند اعصاب را فشرده کند، مانند نشستن، مانند کفش‌های کتانی که خیلی سفت بسته شده‌اند.

بی حسی در ساق پاها هنگام دویدن یا ورزش نسبتاً رایج است و باید به سرعت خود به خود برطرف شود.

علل جدی تر

بی‌حسی در هر جایی، از جمله ساق پا، می‌تواند یکی از عوارض جانبی یک بیماری جدی‌تر باشد. برخی از بیماری‌های رایجی که می‌توانند باعث گزگز یا عدم احساس در قسمت پایین تنه شما شوند عبارتند از:

اسکلروز چندگانه. مولتیپل اسکلروزیس یک اختلال خود ایمنی است که بر سیستم عصبی مرکزی شما تأثیر می گذارد. علائم زیادی دارد، از جمله اسپاسم عضلانی و سرگیجه. سوزن سوزن شدن در قسمت پایین تنه اغلب یکی از اولین علائم است.
نوروپاتی های دیابتی اینها مناطق آسیب عصبی ناشی از دیابت هستند. همراه با بی حسی و سوزن سوزن شدن، نوروپاتی های دیابتی می توانند باعث گرفتگی عضلات و از دست دادن تعادل شوند.
سندرم تونل تارسال. در سندرم تونل تارسال، عصب تیبیال در پاشنه شما فشرده می شود. این می تواند باعث درد تیراندازی و سوزش همراه با بی حسی در سراسر پاهای شما شود.
بیماری شریان محیطی (PAD). تجمع پلاک در شریان‌های شما می‌تواند جریان خون را به پایین پاها محدود کرده و باعث بی‌حسی شود. اگر PAD دارید، ممکن است متوجه ریزش مو یا سردی در هنگام لمس ساق پا شوید.
عصب فشرده شده یک عصب آسیب دیده در کمر و ستون فقرات می تواند باعث درد شدید یا بی حسی در پا، همراه با بی اختیاری، اختلال عملکرد جنسی یا فلج شود.
سرمازدگی. اگر در معرض سرمای شدید قرار گرفته اید، بی حسی در پاهای شما می تواند ناشی از یخ زدگی پوست یا سرمازدگی باشد. این یک اورژانس پزشکی جدی است و می تواند منجر به آسیب طولانی مدت به پوست و اندام شما شود.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

تقریباً در همه موارد، اگر بی حسی مداوم یا مکرر در هر نقطه از بدن خود دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر بی‌حسی به خودی خود از بین نمی‌رود یا به نظر می‌رسد که بارها و بارها عود می‌کند، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که شما با چیزی جدی‌تر از عضوی که «به خواب رفته» سر و کار دارید.

همچنین اگر بی حسی ساق پای شما با علائم دیگری همراه باشد، از جمله:

حالت تهوع
درد پا سوزش
ریزش مو روی پای شما
گرفتگی عضلات
از دست دادن تعادل
سرگیجه
اسپاسم عضلانی
خستگی
ایمن ترین کار این است که از خود تشخیصی خودداری کنید و توسط پزشک معاینه شوید.

نحوه درمان بی حسی ساق پا در خانه

اگر بی حسی در پاهای شما مداوم، دردناک یا مکرر است، باید آن را توسط پزشک خود ارزیابی کنید. درمان بیماری زمینه ای بهترین راه برای مبارزه با احساس سوزن سوزن شدن خواهد بود.

با این حال، چند روش درمانی وجود دارد که می توانید در خانه برای کاهش ناراحتی در این مدت امتحان کنید:

باقی مانده

اگر پاهای شما بی حس است، سعی کنید از پاهای خود دور بمانید. صاف دراز بکشید تا جریان خون باز شود و فشار روی اعصاب پاهایتان کاهش یابد.

گرما و سرما

بسته به علت بی حسی، ممکن است لازم باشد از کمپرس سرد یا گرم روی آن ناحیه استفاده کنید. کیسه یخ به کاهش تورم و التهاب کمک می کند، در حالی که یک کمپرس گرم می تواند جریان خون را افزایش دهد و ماهیچه های شما را شل کند.

اگر از علت اصلی آن مطمئن نیستید، هر دو را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای شما تسکین بیشتری می‌آورد.

ماساژ

ماساژ ملایم پاها و ساق پاها می تواند جریان خون را در آن نواحی تحریک کند، که باید به بی حسی و سوزن سوزن شدن کمک کند.

حمام پا

پاهای خود را در یک حمام گرم با نمک اپسوم خیس کنید. نمک یون‌های منیزیم و سولفات را آزاد می‌کند که می‌توانند برای بهبود جریان خون و کاهش درد و تورم جذب شوند.

بردن

بی حسی موقت در پا یا ساق پا به دلیل نشستن طولانی مدت کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست.

بی‌حسی مکرر، مکرر یا مداوم در ناحیه می‌تواند نشانه یک بیماری جدی‌تر باشد و باید فوراً توسط پزشک تشخیص داده شود.

علل بالقوه زیادی برای بی حسی اندام وجود دارد، بنابراین نباید سعی کنید آن را در خانه تشخیص دهید یا آن را فقط با داروهای بدون نسخه درمان کنید.

با این حال، می توانید تا زمانی که درمان و تشخیص را مستقیماً از پزشک خود پیدا کنید، ناراحتی را با اقدامات موقت کاهش دهید.

بی حسی ران چیست؟

بی حسی به عنوان از دست دادن احساس یا حس در بخشی از بدن شما تعریف می شود. اغلب در اثر فشردگی عصب یا آسیب به شاخه ای از اعصاب ایجاد می شود. در حالی که معمولاً اندام‌های شما بی‌حس می‌شوند یا «به خواب می‌روند»، بی‌حسی در ران شما ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر سلامتی باشد.

بی حسی در ران شما می تواند باعث از دست دادن حس در قسمتی یا تمام ران شود. این همچنین ممکن است باعث شود که شما کمی ضعف عضلانی را تجربه کنید و ممکن است بر عملکرد طبیعی کل پای شما تأثیر بگذارد. تشخیص زودهنگام می تواند به کند کردن پیشرفت این احساس کمک کند و به پزشکان کمک کند تا بهترین درمان را برای بیماری شما پیدا کنند.

علائم بی حسی ران

علامت اولیه بی حسی ران، از دست دادن حس در ران شما است. از دست دادن حس شما ممکن است بر عملکرد عضلات پای شما نیز تأثیر بگذارد. به غیر از بی حسی، علائم دیگری که ممکن است تجربه کنید عبارتند از:

احساس سوزن سوزن شدن
سوزش
حساسیت به لمس
ضعف پا
آسیب های ورزشی یا یک تمرین شدید می تواند باعث شود که در عضلاتی که بیش از حد استفاده شده اند درد یا بی حسی داشته باشید. با این حال، اگر بی‌حسی شما ادامه یابد یا بدتر شود، ممکن است نشانه‌ای از آسیب جدی‌تر باشد.

اگر شروع به تجربه هر یک از علائم زیر کردید، فوراً به دنبال درمان پزشکی باشید:

درد مبهم در ناحیه آسیب دیده
دردی که از ران شما به کشاله ران یا پشت شما سرایت می کند
مشکل در راه رفتن
مشکل در خوابیدن
چه چیزی باعث بی حسی در ران می شود؟

بدن شما حاوی مسیر پیچیده ای از اعصاب است که مسئول ارسال سیگنال از مغز شما به نواحی مختلف بدن شما و بازگشت دوباره هستند. عفونت یا آسیب به این اعصاب می تواند باعث بی حسی و درد، به ویژه در ران شود.

بسیاری از شرایط پزشکی مرتبط با بی حسی در ران وجود دارد.

فشار عضلانی

کشیدگی های عضلانی ناشی از آسیب یا ورزش می تواند باعث درد در ران و گاهی اوقات بی حسی شود. کشیدگی یا پارگی عضله در تمام قسمت‌های بدن شما شایع است، اما اغلب در پاهای شما اتفاق می‌افتد.

این یک وضعیت خفیف است که اغلب با کشش و استراحت مناسب درمان می شود. اگر ناراحتی شما بیش از چند روز ادامه داشت، فعالیت بدنی خود را تا بهبودی ساق پایتان محدود کنید. اگر درد و بی حسی پای شما با علائم بدتر همراه است، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. ممکن است آسیب جدی تری داشته باشید.

مرالژیا پارستتیکا

مرالژیا پارستتیکا یکی از علل شایع بی حسی ران است. این وضعیت باعث گزگز و بی حسی در قسمت بیرونی ران شما می شود. مرالژیا پارستتیکا زمانی اتفاق می‌افتد که عصب پوستی فمورال جانبی – مسئول ایجاد حس به سطح پوست بیرونی ران شما – فشرده می‌شود. عواملی که ممکن است در ایجاد این وضعیت نقش داشته باشند عبارتند از:

پوشیدن لباس های تنگ
بارداری
چاقی
ضربه
مرض
مرالژیا پارستتیکا اغلب با تغییرات کوچک در شیوه زندگی قابل درمان است. در موارد جدی تر، پزشک ممکن است دارو را پیشنهاد کند. جراحی نادر است، اما اگر علائم طولانی مدت بیش از چند ماه را تجربه کنید، ممکن است راه اصلی درمان باشد.

اختلال عملکرد عصب فمورال

اختلال عملکرد عصب فمورال باعث از دست دادن حس یا حرکت در پاهای خود در اثر آسیب به عصب فمورال می شود. این عصب در قسمت جلوی ران و قسمتی از ساق پا احساس می کند. آسیب یا ضربه به این عصب ممکن است باعث بی حسی در ران، همراه با زانو و ساق پا شود.

نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی دیابتی یک وضعیت آسیب عصبی است که توسط دیابت ایجاد می شود. فشار خون بالا می تواند به رشته های عصبی بدن شما آسیب برساند و اغلب باعث بی حسی و از دست دادن احساسات می شود. علائم معمولاً ابتدا در پاها و پاها احساس می شود، اما ممکن است به دست ها، بازوها و سایر نواحی بدن شما سرایت کند.

در حالی که در برخی موارد علائم نوروپاتی دیابتی می تواند خفیف باشد، این وضعیت می تواند کشنده باشد. نوروپاتی دیابتی با یک سبک زندگی سالم قابل پیشگیری است. اگر این بیماری در شما تشخیص داده شد، گزینه های درمانی خود را با پزشک خود در میان بگذارید تا از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

سیاتیک

سیاتیک باعث ایجاد درد تیراندازی می شود که از ناحیه کمر شروع می شود و به پشت یک پا گسترش می یابد. همچنین می تواند باعث انتشار درد در سراسر باسن و باسن شود. این عارضه معمولاً فقط یک طرف بدن را تحت تأثیر قرار می دهد.

اگرچه درد اولین علامت سیاتیک است، اما ممکن است بی حسی و ضعف عضلانی در ساق یا پای خود را نیز تجربه کنید. در موارد خفیف تر، سیاتیک خود به خود از بین می رود.

درمان بی حسی ران

درمان در نهایت به شرایط زمینه ای که باعث بی حسی در ران شما می شود بستگی دارد. در موارد خفیف، بی‌حسی شما با گذشت زمان از بین می‌رود و نیازی به درمان دارویی نیست.

پزشک شما همچنین ممکن است اقدامات محافظه کارانه را برای کاهش بی حسی و سایر علائم مرتبط توصیه کند. برخی از کارهایی که می توانید به تنهایی برای بهبود وضعیت خود انجام دهید عبارتند از:

رژیم غذایی سالم داشته باشید
به طور منظم تمرین کن
کاهش وزن اضافی
لباس های گشادتر بپوشید
در موارد جدی‌تر، پزشک بر رفع فشار عصب و تسکین درد تمرکز می‌کند. ممکن است برای بهبود علائم شما، تعدیل کننده های عصبی (مانند پره گابالین یا گاباپنتین) یا داروهای ضد التهابی تجویز شود. با این حال، این وضعیت شما را درمان نمی کند.

موارد شدید بی حسی ران ممکن است به جراحی و فیزیوتراپی برای بهبود تحرک شما نیاز داشته باشد. اگر علائم شما به بخش بزرگتری از پا یا بدن شما گسترش یافته باشد، پزشک ممکن است جراحی را برای برداشتن چیزی که باعث انسداد یا فشرده شدن عصب شما شده است، پیشنهاد دهد. قبل از هر گونه درمانی، گزینه های خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

چشم انداز

بی حسی ران ممکن است دلیلی برای هشدار نباشد و اغلب با استراحت قابل درمان است. با این حال، اگر شروع به تجربه بدتر شدن علائم کردید یا اگر بی‌حسی شما گسترش یافت، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

اگر شروع به تجربه بی حسی و درد ناگهانی کردید، با پزشک خود ملاقات کنید. خودتشخیصی نکن. تشخیص زودهنگام می تواند به پزشکان کمک کند تا شما را به درستی تشخیص دهند و بهترین درمان را برای وضعیت شما ارائه دهند.

بی حسی دست و پا به چه معناست؟

بی حسی علامتی است که در آن فرد احساس خود را در قسمت خاصی از بدن خود از دست می دهد. احساسات ممکن است روی یک قسمت از بدن متمرکز شوند، یا ممکن است احساس سوزن سوزن شدن در سرتاسر بدن داشته باشید، گویی با سوزن های کوچک زیادی به شما خار می شود

بی حسی در بازوها یا پاها یک علامت رایج است که با چندین بیماری مختلف همراه است که از آسیب عصبی تا شرایط مرتبط با حس را شامل می شود. در برخی موارد، بی حسی حتی ممکن است نشان دهنده یک اورژانس پزشکی مانند سکته باشد.

به منظور تعیین علت دقیق بی حسی یک فرد، پزشکان اغلب از یک آزمایش جامع عصبی استفاده می کنند.

بی حسی اندام چه حسی دارد؟

بی‌حسی اندام‌ها می‌تواند احساسات مختلفی را در قسمت‌های مختلف بازوها و پاها یا در سرتاسر اندام‌ها ایجاد کند. می تواند شامل موارد زیر باشد:

یک احساس سوزش
از دست دادن حساسیت
درد ناشی از تماس با محرک های معمولاً غیر مضر
احساس غیر معمول، از جمله سوزن سوزن شدن
بی‌حسی می‌تواند ویژگی‌های مختلفی داشته باشد، از جمله اینکه چه چیزی باعث بدتر شدن حس می‌شود، چگونه بی‌حسی شروع می‌شود و چگونه پیشرفت می‌کند و دقیقاً کجا احساس بی‌حسی است.

علت بی حسی اندام ها چیست؟

بی‌حسی معمولاً با نوعی آسیب عصبی، تحریک یا فشردگی همراه است.

وقتی بی حسی بدون علائم دیگر رخ می دهد، معمولاً نشان دهنده یک اورژانس پزشکی نیست. با این حال، بی‌حسی می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی باشد اگر همراه با علائمی مانند:

بی حسی در یک طرف
افتادگی صورت
مشکل در صحبت کردن
تفکر مغشوش
در چنین مواردی، سکته مغزی ممکن است علت آن باشد. این یک اورژانس پزشکی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی برای جلوگیری از از دست دادن بافت قابل توجه مغز دارد.

بی حسی اندام ها نیز ممکن است جدی باشد اگر با علائمی مانند:

سردرد کوبنده
از دست دادن هوشیاری
گیجی
تنگی نفس
این ممکن است نشان دهنده وجود تومور مغزی باشد که به مراقبت فوری پزشکی نیز نیاز دارد.

در بسیاری از شرایط پزشکی، بی حسی اندام ها به عنوان یک علامت احتمالی وجود دارد. این موارد شامل، اما محدود به موارد زیر نیست:

اختلال سوء مصرف الکل
فشرده سازی استخوان به دلیل آرتروز (OA)
نوروپاتی های فشاری، مانند سندرم تونل کارپ و سندرم تونل کوبیتال
دیابت
فیبرومیالژیا
سندرم گیلن باره
فتق دیسک
بیماری لایم
مولتیپل اسکلروزیس (MS)
فشرده سازی عصب محیطی
نوروپاتی محیطی
سیاتیک
زونا
بیماری های تیروئید
واسکولیت
کمبود ویتامین B-12
زنان در سه ماهه سوم بارداری نیز معمولاً به دلیل تورم بدن که به اعصاب فشار می آورد، احساس گزگز و بی حسی در اندام ها می کنند.

چه زمانی برای بی حسی اندام ها باید به دنبال کمک پزشکی باشم؟

اگر علائم زیر مرتبط با بی‌حسی یا علاوه بر آن را تجربه کردید، فوراً به دنبال درمان فوری پزشکی باشید:

بی حسی کل دست یا پا
گیجی
بی حسی پس از آسیب اخیر به سر
سردرد ناگهانی
شروع ناگهانی بی حسی
مشکل در صحبت کردن
درد قفسه سینه
مشکل در تنفس
ضعف یا فلج
در صورتی که علائم شما موارد زیر را داشته باشد، باید یک وقت ملاقات با پزشک بگیرید:

فقط بخشی از یک اندام مانند انگشتان پا یا انگشتان دست را تحت تاثیر قرار می دهد
به تدریج و بدون علت واضح بدتر می شود
با حرکات تکراری، مانند استفاده زیاد از رایانه بدتر می شود
بی حسی اندام ها چگونه تشخیص داده می شود؟

از آنجایی که بی‌حسی اندام می‌تواند به دلیل عوامل زیادی باشد، پزشکان اغلب از یک آزمایش جامع برای تعیین علت آن استفاده می‌کنند. این شامل:

گرفتن سابقه پزشکی

پزشک در مورد شرایط سلامت قبلی و همچنین زمان شروع بی حسی سؤال می کند. نمونه‌هایی از سوالاتی که ممکن است پزشک بپرسد این است: «چه مدت است که اندام‌های شما بی‌حس شده‌اند؟» و “آیا اخیراً آسیب یا زمین خوردن را تجربه کرده اید؟”

انجام معاینه فیزیکی

پزشک شما را معاینه می کند و از نظر عملکرد عصبی آزمایش می کند. این شامل آزمایش رفلکس ها، قدرت عضلانی و عملکردهای حسی شما می شود. پزشک ممکن است آزمایش کند تا ببیند آیا می توانید احساسات مختلفی مانند سوزن سوزن یا لمس خفیف را در هر دو طرف بدن احساس کنید.

نکته جالب این است که در کجا و تا چه حد فردی دچار بی حسی اندام می شود. به عنوان مثال، بی حسی در دو طرف بدن می تواند نشان دهنده ضایعه مغزی باشد. بی حسی تنها در بخشی از اندام می تواند نشان دهنده آسیب عصب محیطی باشد.

انجام تست بالینی

ممکن است برای تشخیص نیاز به تصویربرداری و آزمایش خون بیشتری باشد. اینها شامل MRI یا سی تی اسکن برای تجسم بهتر مغز برای بررسی سکته یا تومور است. آزمایش‌های خونی که ممکن است پزشک تجویز کند شامل موارد زیر است:

شمارش کامل خون (CBC)
پانل الکترولیت
تست عملکرد کلیه
اندازه گیری گلوکز
تست سطح ویتامین B-12
آزمایش هورمون محرک تیروئید (TSH).

بی حسی اندام چگونه درمان می شود؟

درمان بی حسی اندام ها به علت شناسایی شده توسط پزشک بستگی دارد.

اگر بی‌حسی در پاهای فرد باشد و بر توانایی راه رفتن وی تأثیر بگذارد، پوشیدن جوراب و کفش مناسب، حتی زمانی که در خانه است، می‌تواند به جلوگیری از آسیب بیشتر و آسیب به پاها کمک کند.

افرادی که در پاهای خود بی حسی دارند ممکن است به آموزش راه رفتن نیز نیاز داشته باشند. این روش توانبخشی فیزیوتراپی به آنها کمک می کند تا راه رفتن را با بی حسی تمرین کنند.

کسانی که دچار بی حسی در انگشتان و دست ها می شوند نیز باید اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از سوختگی انجام دهند. این شامل اجتناب از آتش سوزی، آب داغ و سایر منابع گرما می شود. بی‌حسی می‌تواند بر توانایی شما در تشخیص موارد داغ تأثیر بگذارد.