زير گونه اميكرون در 57 کشور شناسایی شده است

آژانس بهداشت جهانى می گوید داده های اولیه نشان می دهد که BA.2 کمی بیشتر از نسخه های قبلی Omicron مسری است.

سرايت شديد اميكرون از نوع BA2
سرايت شديد اميكرون از نوع BA2

سازمان بهداشت جهانی (WHO) می‌گوید یک نوع فرعی که اخیراً از سویه بسیار مسری کروناویروس Omicron کشف شده، اکنون در 57 کشور شناسایی شده است.

آژانس بهداشت سازمان ملل متحد (بهداشت جهانى)  در به‌روزرسانی اپیدمیولوژیک هفتگی خود در روز سه‌شنبه اشاره کرد که در برخی کشورها، این نوع فرعی اکنون بیش از نیمی از موارد توالی‌شده Omicron را تشکیل می‌دهد.

گفته می‌شود که هنوز اطلاعات کمی در مورد تفاوت‌های بین زیرشاخه‌ها وجود دارد، اما مطالعات متعدد نشان داده‌اند که BA.2، که به عنوان “نوع مخفی‌کاری” نیز شناخته می‌شود، عفونی‌تر از نسل فرعی اصلی است.

ماریا ون کرخو، اپیدمیولوژیست و مسئول فنی سازمان جهانی بهداشت در مورد همه گیری ویروس کرونا، به خبرنگاران گفت که داده های اولیه نشان می دهد که BA.2 “یک افزایش جزئی در نرخ رشد نسبت به BA.1” دارد، اولین نسخه از نوع Omicron.
ون کرخوف گفت: “هیچ نشانه ای مبنی بر تغییر در شدت” در نوع فرعی BA.2 وجود ندارد.

عفونت های Omicron
به طور کلی Omicron بسیار قابل انتقال نسبت به انواع قبلی مانند دلتا باعث بیماری کمتری می شود.

سازمان جهانی بهداشت گفت Omicron که بیش از 93 درصد از نمونه‌های کروناویروس جمع‌آوری‌شده در ماه گذشته را تشکیل می‌دهد، چندین زیرمجموعه دارد: BA.1، BA.1.1، BA.2 و BA.3.

این نسخه با اشاره به پایگاه داده عمومی ردیابی ویروس اضافه کرد که اولین نسخه های شناسایی شده به عنوان BA.1 و BA.1.1 هنوز بیش از 96 درصد از کل موارد Omicron ارسال شده به GISAID را تشکیل می دهند.
با این حال، آژانس اشاره کرد، در بخش هایی از اروپا و آسیا، BA.2 سریعتر از BA.1 شروع به گسترش کرده است.

نگرانی‌ دیگری که متخصصان در رابطه با ظهور سویه جدید دارند، چگونگی فرار سویه‌های بعدی از سیستم ایمنی افراد و ایمنی ناشی از واکسیناسیون است.

کارتیک چاندران، ویروس‌شناس و استاد میکروبیولوژی و ایمونولوژی در کالج پزشکی آلبرت انیشتین نیویورک، معتقد است کووید ۱۹ به جهش خود ادامه خواهد داد.

وی گفت: هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم جهش‌های ویروس تمام شده است. من انتظار دارم سویه‌های بیشتری را ببینیم و انواع مشابهی از رفتارهای موج مانند را مشاهده خواهیم کرد.

تاکید سازمان بهداشت جهانی بر ادامه جهش‌ها مبتنی بر توسعه زیرگروه BA.۲ سویه اُمیکرون است که در اروپا شناسایی شد. در حالی که جهش‌های ژنتیکی این زیرسویه به اندازه‌ای قابل‌ توجه نیست که بتواند خود را از اُمیکرون جدا کند اما کامرون ولف، متخصص بیماری‌های عفونی، آن را «برادران یک خانواده» توصیف می‌کند.

از آنجایی که واکسن‌های فعلی ممکن است در نهایت در برابر جهش‌های مداوم موثر نباشد، ماریا ون کرخوف تاکید می‌کند مردم نباید انواع آتی را به‌ عنوان کم‌خطر نادیده بگیرند.

دکتر مایک رایان، مدیر برنامه‌های اضطراری سازمان بهداشت جهانی نیز در این‌باره می‌گوید: این ویروس ثابت کرده شگفتی‌های ناخوشایندی را برای ما به ارمغان می‌آورد. به همین دلیل مقامات بهداشتی همچنان بر اهمیت اقدامات پیشگیرانه از طریق فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و واکسیناسیون تاکید می‌کنند.