تراشه ای که از اعضای بدن انسان تقلید می کند می تواند جایگزین آزمایش روی حیوانات شود

تراشه ای که از اعضای بدن انسان تقلید می کند می تواند جایگزین آزمایش روی حیوانات شود

Chip
Chip

تراشه پلاستیکی کوچک، نه بزرگتر از انگشت شست، می تواند پایان آزمایش بر روی حیوانات باشد!

این خبر خوبی برای تقریباً 115 میلیون خرگوش، خوکچه هندی، موش، موش، سگ، میمون، ماهی، پرنده و سایر حیواناتی است که در آزمایشگاه‌ها و مؤسسات در سراسر جهان آزمایش می‌شوند.

بر اساس گزارش جامعه بشری بین‌المللی (سازمان بین‌المللی حمایت از حیوانات) هر ساله حدود 100 میلیون حیوان در آزمایشگاه‌ها کشته می‌شوند، جایی که از آنها برای تحقیقات و آزمایش‌های گاه بسیار بی‌رحمانه استفاده می‌شود.

این فناوری جدید به نام «ارگان های تراشه» که توسط دانشمند مؤسسه مهندسی الهام گرفته از بیولوژیک هاروارد ویس توسعه یافته است، می تواند نقطه عطفی در علم مدرن باشد.

این فناوری فرآیندهای بیولوژیکی بدن انسان به ویژه در اندام خاصی را تقلید می کند و امکان دسترسی به آنها را به دانشمندان می دهد.

هر تراشه ای که به اندازه یک تیغ است حاوی لوله های میکرو مایع است که حاوی سلول های انسانی است.

دقیقاً مانند اندام های واقعی انسان، هوا، خون و باکتری ها از طریق آنها عبور می کنند و فرآیندهای بیولوژیکی جدیدی را ایجاد می کنند.

این به دانشمند اجازه می دهد تا آنها را در زمان واقعی، گام به گام ردیابی کند و ببیند که یک عضو خاص چگونه به یک بیماری و همچنین به یک داروی بالقوه واکنش نشان می دهد.

Don Ingber از موسسه Wyss در رسانه ها تأکید کرد که این نوع فناوری به دانشمندان اجازه می دهد مکانیسم ها و فرآیندهایی را ببینند که قبلاً هرگز دیده نشده بودند.

ما دریچه ای باز برای فعالیت هایی در بدن انسان داریم که در سطح مولکولی اتفاق می افتد. این به ما امکان می دهد فرآیندهایی را که در بدن انسان، در سلول های انسان اتفاق می افتد، ردیابی کنیم. آنها برای حیواناتی که تاکنون برای آن اهداف آزمایش شده اند، ذاتی نیستند. – دی. اینگبر

این تراشه کوچک که در ابتدا برای معاینه ریه ها مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند در آینده برای تحقیق در سایر اندام ها مورد استفاده قرار گیرد.

دانشمند قادر به بررسی قلب، روده، کلیه ها و سایر اندام ها، سیستم گوارش و سیستم قلبی عروقی خواهد بود.

آزمایش بر روی حیوانات – غیر انسانی و نادرست

این تراشه آزمایش‌های سریع‌تر، ارزان‌تر و دقیق‌تر داروها و محصولات آرایشی و بهداشتی را برای آزمایش‌های بالینی بر روی افراد فراهم می‌کند و به بار آزمایشی که اکنون بر دوش حیوانات در سراسر جهان است پایان می‌دهد.

آزمایش گاهی اوقات می تواند بسیار بی رحمانه، دردناک و غیر ضروری باشد. نادرست و ناقص بودن آن ثابت شده است.

فعالان و دانشمندان نیز به این واقعیت اشاره می کنند که علائم انسانی و حیوانی که سعی در “درمان” یا آزمایش در آزمایشگاه دارند، قابل مقایسه نیستند.

بر اساس گزارش جامعه بشری بین‌المللی، 9 دارو از 10 دارویی که بر روی حیوانات موفقیت‌آمیز بودند (پس از اینکه حیوانات به بیماری‌ها و جراحات مبتلا شدند) در آزمایش‌های بالینی روی انسان شکست خورده‌اند.

دلیل این امر بسیار ساده است – حیوانات و انسان ها یکسان نیستند، بنابراین علائم، پیشرفت بیماری و پاسخ به درمان پزشکی متفاوت است.

به همین دلیل است که نیاز به روش های جایگزین، انسانی و دقیق تر برای آزمایش وجود دارد.

تراشه جدید، که هنوز در حال آزمایش است، یکی از راه حل های ممکن برای آینده روشن تر است.