بزرگترین کوه یخ جهان از قطب جنوب می شکند

بزرگترین کوه یخ جهان از قطب جنوب می شکند

کوه یخی عظیم، کمی بزرگتر از ایالت رود آیلند، از قطب جنوب جدا شده است.
به گزارش آژانس فضایی اروپا، این قطعه یخی انگشتی شکل که تقریباً 105 مایل (170 کیلومتر) طول و 15 مایل (25 کیلومتر) عرض دارد، توسط ماهواره ها هنگام زایش از سمت غربی قفسه یخی رون قطب جنوب مشاهده شد. . این برگ اکنون آزادانه در دریای ودل شناور است، خلیجی بزرگ در غرب قطب جنوب، جایی که کاشف ارنست شاکلتون زمانی کشتی خود، استقامت را برای بسته بندی یخ گم کرد.
کوه یخ 1667 مایل مربعی (4320 کیلومتر مربع) – که اکنون بزرگترین کوه جهان است و A-76 نامیده می شود، پس از ربع قطب جنوب که اولین بار در آن مشاهده شد – توسط کوپرنیک سنتینل اتحادیه اروپا، یک صورت فلکی دو ماهواره ای گرفته شد. که به دور قطب های زمین می چرخد. ماهواره ها رصد قبلی انجام شده توسط British Antarctic Survey را تایید کردند، که اولین سازمانی بود که متوجه این جدایی شد.

از آنجایی که قفسه یخی که این کوه از آن بیرون آمده بود، قبلاً روی آب شناور بود، این رویداد مستقیماً بر سطح دریا تأثیر نخواهد گذاشت. با این حال، قفسه‌های یخی به کاهش جریان یخچال‌ها و جریان‌های یخ به داخل دریا کمک می‌کنند. بنا به گفته مرکز ملی داده های برف و یخ (NSIDC) به طور غیرمستقیم، از دست دادن بخش هایی از یک قفسه یخی در نهایت به بالا آمدن دریاها کمک می کند. NSIDC همچنین می گوید که قاره قطب جنوب، که با سرعت بیشتری نسبت به بقیه سیاره در حال گرم شدن است، به اندازه کافی آب یخ زده دارد که سطح آب دریاها را تا 200 فوت (60 متر) افزایش دهد. دانشمندان فکر نمی کنند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان باعث زایش A-76 یا سلف نزدیک آن، A-74 شده باشد.
لورا گریش، محقق در بررسی قطب جنوب بریتانیا، در توییتر نوشت: «A76 و A74 هر دو تنها بخشی از چرخه‌های طبیعی در قفسه‌های یخی هستند که برای دهه‌ها هیچ چیز بزرگی تولید نکرده بودند». نظارت بر فرکانس همه زایش‌های کوه یخ مهم است، اما همه اینها در حال حاضر انتظار می‌رود.
ماهواره ها به ردیابی کوه یخ جدید ادامه خواهند داد، همان طور که برای A-68A، دارنده عنوان قبلی بزرگترین کوه یخ جهان، انجام دادند. پس از جدا شدن از صفحه یخی قطب جنوب در سال 2017، A-68A در سال 2020 توسط جریان های اقیانوسی شل شد و به طرز خطرناکی نزدیک به برخورد با جزیره جورجیا جنوبی، محل پرورش فوک ها و پنگوئن ها شد. لایو ساینس پیشتر گزارش داده بود که برگ سرکش قبل از اینکه آسیبی به او وارد شود، به دوازده تکه خرد شد.
قفسه یخی رون، که کوه یخ اخیر را به وجود آورد، عمدتاً از هجوم آب گرم که چرخه طبیعی زایش یخ و رشد مجدد قطب جنوب را مختل می کند، در امان مانده است. اما همه بخش های غرب قطب جنوب تا این حد خوش شانس نبوده اند. Live Science در آوریل گزارش داد که یخچال Thwaites یا “یخچال Doomsday” سریعتر از آنچه قبلا تصور می شد در حال ذوب شدن است. این به دلیل جریان آب گرم از شرق بود که در «نقاط سنجاقی» حیاتی که قفسه را به زمین متصل می‌کند، دور می‌شد.